Packshot – fotografia produktowa
Zapewne wielu z Was zastanawia się, co to takiego jest packshot i na czym polega.
[IMAGE=c70h0ubJvJfQ.jpg]
W poniższym tekście wytłumaczymy, czym charakteryzuje się ten rodzaj fotografii i jakimi zasadami się rządzi.
Na czym polega packshot?
Packshot to obecnie bardzo popularny rodzaj fotografii, znany również jako fotografia produktowa. Jak sama nazwa wskazuje, polega ona na fotografowaniu różnych produktów w celach reklamowych za pomocą statycznego lub ruchomego obrazu.
Kluczem do osiągnięcia sukcesu w tej branży jest wykonanie idealnego zdjęcia, które „sprzeda” produkt i przyciągnie klientów. Fotografia produktowa jest bardzo pracochłonnym zajęciem, które wymaga rzetelnej wiedzy fotografa i odpowiedniego sprzętu, dlatego producenci różnych artykułów często korzystają z usług profesjonalistów.
Z fotografią produktową zapewne spotkaliście się oglądając nowe sukienki, wygodne buty firmy Ecco czy modne jeansy. Producenci odzieży przykładają szczególną wagę do odpowiednio zrobionych zdjęć reklamowych.
Zasady fotografii produktowej
Jeżeli zostałeś zatrudniony przez klienta do wykonania zdjęć produktu, to pierwszym etapem Twojej pracy będzie zaplanowanie, jak produkt ma wyglądać na zdjęciu. Niezbędne będzie tu zapoznanie się z marką i produktem, którego wygląd musi być zgodny z jej wizerunkiem. Zdjęcie powinno być skierowane i dostosowane do właściwej grupy odbiorców. Niektórzy klienci dokładnie wiedzą, czego chcą i oczekują od fotografa jedynie zrealizowania ich idei, inni natomiast nie mają pomysłu i liczą na kreatywność zleceniobiorcy.
Drugą bardzo ważną umiejętnością przy wykonywaniu fotografii produktowej, jest umiejętność dostrzegania detali. Produkt, który będzie fotografowany, musi być odpowiednio przygotowany. Nie mogą się na nim znajdywać żadne skazy, odciski palców, czy kurz. Szczególnie ważne będzie to na przykład przy fotografowaniu produktów szklanych czy porcelanowych.
Kolejnym niezwykle istotnym elementem jest światło. Profesjonalny fotograf powinien znać podstawowe zasady odbijania światła, po to, aby jak najlepiej wykorzystywać je przy robieniu zdjęć.
Najlepsze przy fotografii jest światło dziennie, które najlepiej wykorzystywać wczesnym popołudniem. Lampy w studio powinny jedynie wspierać naturalne oświetlenie.
Aby nie przytłaczać fotografowanego produktu rzucanymi cieniami, można skorzystać z dyfuzora do flesza, który równomiernie rozprowadzi światło.
W celu jak najlepszego wykorzystania efektu odbicia, należy myśleć o produkcie jak o lustrze, które odbija refleksy.
Następną ważną sprawą jest tło. Najlepsze efekty daje tło białe i neutralne, bez żadnych dodatków, które odwracają uwagę od fotografowanego produktu.
W fotografii produktowej panuje przekonanie, że najlepszym tłem jest tak zwana krzywa nieskończoności, którą uzyskuje się przez zgięcie kawałka białego papieru lub innego płótna i umieszczenie go bezpośrednio pod lub za fotografowanym obiektem.
Istotną, lecz często pomijaną rzeczą, jest konieczność korzystania ze statywów, dzięki czemu uzyskuje się odpowiednią ostrość zdjęcia. Statyw możemy zastosować także robiąc zdjęcia smartfonem.
Aby wykonać zdjęcie, które dobrze zareklamuje produkt, należy postawić na naturalność. Zdjęcie powinno odzwierciedlać rzeczywistość tak, aby klient mógł ocenić rozmiar, wielkość i realny wygląd produktu.
Przydatne triki
Ciekawostką jest to, że często fotografowie żywności fotografują surowe składniki, ponieważ zbyt długie przebywanie produktów w świetle lamp nagrzewa je i nie wyglądają już tak korzystnie.
Jeśli chcą natomiast uzyskać efekt świeżo ugotowanego jedzenia, korzystają z lutownicy, którą podpiekają zewnętrzne części produktów.
W przypadku gdy chcesz uzyskać efekt odbicia, ale nie posiadasz specjalistycznego sprzętu ani odpowiednich umiejętności do skorzystania z programu Photoshop, możesz pod fotografowanym produktem umieścić drugi taki sam, obrócony „do góry nogami”.
Skorzystaj z naszych porad i do dzieła!